Barmarkscykling

Idag var vädret såpass bra att jag valde att köra cykling istället för det planerade ryggpasset (tar det i morgon istället). Då jag verkligen vill förbättra min kondition beslutade jag mig för att köra lite slätmark (asfalt) för att verkligen jobba på rundtrampet och den kardiovaskulära förmågan.

Statsen blev enligt:

Tid: Av någon anledning nollades inte tiden i cykeldatorn.
Sträcka: 2.47 mil
Maxhastighet: 45 km/h
Snitthastighet: 29,7 km/h

Passet var extremt påfrestande, och värmen gjorde inte det hela bättre. Efter halva sträckan började jag få huvudvärk samt värk i nacken. Undrar om det kan vara hjälmen som trycker?

Hur som helst fick jag en ordentlig genomkörare och jag var härligt trött när jag väl kom hem.

I morgon kör vi Rygg och Biceps! :)

// Calle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Värk i huvudet kan ju bero på vätske- och/eller syrebrist. Kan också vara på grund av stark sol som är ansträngande för ögonen.
För att inte "ta vind" har man naturligtvis en väldigt framåtlutande körställning. Inte minst på öppen landsväg. Detta kan anstränga nacken - och även ögon, som är ovanligt öppna när man blickar uppåt/framåt. Självklart kan detta irritera ögonen och i förlängningen leda till huvudvärk.
Bra tempo! Ha det gott.

Calle sa...

Anonym: Många bra synpunkter! Tack.
Jag får se om problemet kvarstår (har upplevt liknande symptom innan, men inte så här omfattande) och justera cykel och utrustning tills det känns bättre.

Tack det samma!

// Calle