Armar och löpning

Även om jag har varit frånvarande från bloggen i ett par dagar innebär det inte att jag har varit sysslolös, tvärt om! Det har varit fullt upp både på arbetet, med träningen och privatlivet i övrigt.

Jag har bland annat sålt min älskade motorcykel i förmån för en ny, men jag tar det lugnt tills jag har hittat rätt hoj. Men självklart känns det ganska vemodigt just nu när solen skiner och våren är på intågande.

När det gäller träningen så flyter det på riktigt bra just nu. Jag försöker att springa runt 3 gånger i veckan utöver styrketräningen, och även om det är otroligt påfrestande pga den taskiga syresättningen, så kan jag redan märk skillnad. Sen om det beror på förbättrad teknik eller syreupptagning låter jag vara osagt. En förbättring är en förbättring.

Idag körde jag armar och löpning på gymmet. Inte optimalt för muskeluppbyggnad med cardio så tätt in på styrketräningen, men just nu är löpningen central i mitt träningsupplägg. Och ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att det gör någon större skillnad i slutänden, inte så länge man tillför aminosyror i anslutning till träningen som jag gör.

Att jag kör endast armar är ganska sällsynt, men idag kändes det som om det skulle vara kul att bomba på med ett rejält pass för bara armarna. Och precis så blev det! Fick till ett riktigt kanonpass.
Efter sista setet triceps hade jag ett fruktansvärt tryck i armarna. Jag undrar om det inte var något sorts rekord i tryck för min egen del... :) Dock underlättade detta inte precis när jag skulle springa, men de 3 kilometrarna jag skulle avverka gick på ren illvilja.

En sak som jag märkt tydligt sedan jag började löpträna är att mitt kolhydratsbehov har ökat ganska drastiskt. Normalt brukar jag inte äta speciellt mycket pasta, potatis osv. men nu har jag börjat göra detta för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar för återhämtning.
Löpningen handlar primärt inte om fettförlust för min egen del, utan om förbättrad prestationsförmåga. En ökad fettförbränning är klart ett stort plus, förvisso.

I morgon är det tillbaka till arbetet som gäller. Jag kommer att vara i vår huvudstad hela dagen och kommer förmodligen inte att hinna träna.

Vi hörs!

// Calle

Inga kommentarer: