Nyladdning på två hjul

Efter en period med extremt mycket arbete och en hel del stress är det dags att ta tag i träningen och kosten på allvar igen. Detta både av estetiska såväl som hälsomässiga skäl.

Under tiden som jag har varit frånvarande från bloggen har jag gjort lite "soul searching" för att ta reda på vad jag egentligen vill hålla på med på på den lilla fritid man har. Det finns helt inte tid för allt: Motorcyklar, Karate, Styrketräning, Löpning, Spinning, Powerwalks, PS3 osv. Jag inser att jag mer och mer har börjat att glida ifrån essensen med träningen och livet: Att ha roligt och känna sig till freds.

Som ett led i detta har jag bland annat sålt min motorcykel. Detta var så klart inte ett lätt beslut, men det är en oskäligt dyr hobby så vida man inte har möjlighet att köra ofta.
Som substitut till denna, och ett resultat av min "soul searching", valde jag att gå tillbaka till mina rötter i träningen. Nu är det inte kampsport jag tänker på, utan mountainbike. Jag har alltid gillat att cykla, framförallt i skogen. Nu är det back to basics.

För att ge Er ett bevis på min beslutsamhet så ser Ni på bilden nedan min nybeställda cykel.



 Cube STD CC 2010 ;) 

Tanken är att jag skall köra i skogen minst en dag i veckan av rent rekreationssyfte samt börja pendla till arbetet åtminstone 2-3 dagar i veckan. Jag har cirka 1.8 mil enkel väg till mitt arbete, så kondition lär jag ha inom kort...

Givetvis kommer jag att fortsätta styrketräna utöver detta. Jag har inte tappat det helt. Skall jag dock vara riktigt ärlig mot Er, så är jag riktigt less på "fitnessbranschen". Jag ser folk omkring mig som säkert många av er ser upp till, fulltryckta med diverse mediciner och ytligt lyckliga. Det gäller såklart inte alla i branschen, men en allt för stor del. Nej, den tiden är förbi för mig (även om jag aldrig har missbrukat några preparat), och jag känner just nu att Fitness ett avslutat kapitel för mig. 

Häng gärna med mig i fortsättningen, även om inläggen som handlar om brunfärg kanske blir något färre framöver... 

// Calle


4 kommentarer:

Daniel sa...

the clean mean fighting machine :D

Calle sa...

Daniel: Damn right!

Anonym sa...

Det låter som ett bra beslut. De flesta tänker så kortsiktigt och kan så lite om hälsa. Träning handlar ju främst om att må bra, och sen är det en fördel om man ser bra ut. Till och med inom byggningen är det lätt att skilja mellan de som har genuin kunskap, kärlek och känsla för sporten och de som saknar detta. Se hur Mr Olympia 65 och 66, samt Mr Olympia 77, 78 och 79 lever sina liv och även hur de ser ut idag. Intelligenta människor och bra föredömen tycker jag.

Calle sa...

Anonym: Tack för ett genomtänkt inlägg.
Jag håller med dig fullt ut gällande den gamla skolans kroppsbyggning, den återspeglar ett helt annat ideal idag.
Ett betydligt bättre ideal på alla sätt, i min bok.

// Calle