Något nytt

Efter en, som vanligt, inspirerande helg på Fitnessfestivalen kliar det lite extra i kroppen efter träning.
Men inte bara efter styrketräning, utan även efter kampsport och funktionell träning. Kroppen är fantastisk och det vore häftigt att få uppleva en riktigt dynamisk fysik som är både stark och uthållig. Om den ser bra ut är så klart ett plus ;)

Under Fitnessfestivalen köpte jag en TRX Force. S.k. Suspension training ger råstyrka såväl som uthållighet och koordination. Perfekt för en kampsportare andra atleter som vill ha en mångsidig fysik.
Jag har gått i köptankar länge gällande en TRX, men det har helt enkelt inte blivit av för ens nu.



Idag körde jag mitt första TRX-pass. Fokus låg på bröst och triceps, även om det är i princip omöjligt att inte involvera bålmuskulaturen.
Det var helt klart lite klurigt att hitta rätt vinklar och längd på TRX:en, men efter ett tag så kändes det riktigt bra. Bra kontakt i bröstet såväl som triceps. Luras inte av det faktum att man kör med sin egen kroppsvikt, med rätt lutning kan man komma ner på riktigt låga reps. Dessutom är det betydligt mer utmanade för konditionen än sedvanlig styrketräning.

Framöver kommer jag att försöka kombinera styrketräningen med cardio och TRX. Jag har ej tagit fram ett färdigt upplägg för detta ännu men det jag funderar på är ett cykliskt upplägg där jag kör exempelvis
rygg på gymmet ryggpass 1 och rygg med TRX ryggpass 2.

Återkommer med det konkreta upplägget så snart jag har konkretiserat det hela.

// Calle

Inga kommentarer: