Dagens pass, och tryck :)

Dagens pass var rygg och baksida axlar. Innan passet körde jag i vanlig ordning 10 gram EAA och 15 gram Rage. Eftersom jag hade ätit lite för lite innan passet saknade jag det där riktiga trycket och orken i musklerna som man är van vid, men det gick ändå helt OK.
För första gången på länge körde jag dessutom T-bar-roddar. En riktigt skön övning som man kan lasta på en hel del på. Dock föredrar jag mina stående roddar med skivstång...

Som jag har nämnt tidigare i bloggen har jag haft lite problem med mitt blodtryck och förhöjd vilopuls efter träningspassen. Egentligen är jag inte speciellt förvånad eftersom det ligger i släkten plus en hel del stress på senaste tiden.
Min far hade högt blodtryck i min ålder, så det är garanterat ärftligt till viss del. Det är ju inte så att jag ligger i riskgruppen i avseendena: Vikt, otränad, storrökare osv. Kan även tillägga att jag har gjort alla utredningar som finns att tillgå för att utesluta hjärtsjukdom, bland annat ett arbets-EKG där jag cyklade in 270 Watt (132% av förväntat reslutat), så några större problem har jag inte med träningen... Hur som helst äter jag nu Beta-blockerare (Metoprolol) för att sänka blodtrycket och pulsen.

För att kunna hålla koll då och då inhandlade jag en mätare vilket kan vara vettigt om man vet att trycket gärna springer iväg. Jag har gjort några mätningar de senaste dagarna, och de två senaste dagarna börjar det att se vettigt ut:

Från 160/101 till 134/76 på någon vecka.
Det går åt rätt håll...

Ha en trevlig kväll med er, och ja, jag ska försöka skärpa mig med uppdateringarna... :)

/ Calle

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare! Var kostar en sådan mätare?

Skulle vara intressant att ha hemma då jag gärna velat hålla koll på mitt blodtryck jag med.

Kanske kan komma över ngn dag och kolla på den?

Calle sa...

Svärd: Tjena! Eftersom den kostar 1.200:- rekommenderar jag att du kommer förbi till att börja med :)

Ha det bäst!

/ Calle

Ps. Vi får ta en fika någon dag!?

Anonym sa...

Hoppas det fortsätter åt rätt håll Calle med blodtrycket.. annars verkar träningen gå bra?!

Calle sa...

Ted: Ja då, det verkar att gå på rätt håll. Träningen går faktiskt helt OK.
Att sluta träna skulle jag sannolikt inte direkt må bättre av... :)

Ha det gött!

/ Calle