Måste bara...

...Avreagera mig lite.

Som ni säkert har hört har vår kära regering givit klartecken för ännu en integritetskränkande lagändring: IPRED.
Jag kan inte förstå vad som driver dessa människor? Inte är det en vision om att främja spridningen av musik och film (läs: kulturberikning) i alla fall. Kanske rent av avundsjuka på att de inte har förståelse för den yngre generationen? Se bara på Piratebay-rättegången. Herregud vilken fadäs... Åklagaren har fått omformulera fallet ett flertal gånger eftersom personen i fråga inte ens vet vad han pratar om.

I min mening är det hög tid för skiv- och filmbolagen att inse att det gamla hederliga sättet att tjäna pengar på är passé. Precis som andra branscher har varit tvungna att anpassa sig till marknaden vore de ett naturligt steg även för dessa branscher, kan man tycka.
Ta min bransch som exempel. Jag arbetar i en bransch där man under många år har varit bortskämd med stora reklamintäckter från tidningen, men en vikande marknad har tvingat oss att hitta andra kanaler. Internet är ett lysande exempel på detta.

I min värld vore den optimala lösningen att beskatta bredbandet. Man skulle kunna ponera att det fanns två varianter på bredband: Nummer ett skulle kunna vara en beskattad variant som ger FRI tillgång till Internet, oavsett vad. Den andra varianten skulle kunna vara i den formen det är idag. Väljer man det senare skulle kontroller, alá radiotjänst, kunna genomföras på dem som inte använder sig av den beskattade varianten. På detta sätt skulle pengarna kunna fördelas mellan alla pengastinna instanser som anser sig vara berättigade till ersättning. Vad tror ni?


/ Calle

2 kommentarer:

Jörgen sa...

Håller med, börjar bli lite väl mycket "vi ska skydda en döende industri". Den måste verkligen precis som alla andra antingen förändras eller försvinna.

till en helt annan sak, dags att uppdatera telfonen? =)
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31799
ha det!
mvh E

Calle sa...

Jörgen: Skönt att få medhåll här :)
Sjukt coolt med MGS på Iphone, ännu en anledning att chefen skall ge mig en :D