Nybyggd cykel #Mountainbike

De senaste dagarna har jag roat mig med att byta bland annat ram på min cykel. Den primära anledningen till detta var geometrin och vikten. Den förra ramen, en Cube LTD CC, passade inte min kropp speciellt bra (fick ruggigt ont i knän och ländrygg) och vägde 2.1 kg.

Cykeln innan uppgradering.

Den nya ramen är en Kinesis XC PRO 3. Den har en lite raceigare geometri, vilket passar mig bra, och väger endast 1.520 gram. Den är tillverkad av Kinesium (en legering av bland annat aluminium och titan) och kolfiber. Jag har inte hunnit testa den speciellt mycket ännu, men det lilla jag hunnit med är väldigt positivt. Betydligt rappare respons både i styrning och acceleration!

I total viktbesparing landar vi i cirka 1 kg. Inte illa. Nedan finner Ni bilder på cykeln.






Specs:

Ram: Kinesis XC PRO 3 (17.5")
Gaffel: Rock Shox Reba SL (80 mm)
Bromsar: Hayes Stroker Ryde
Sadelstolpe: Tifosi Carbon
Sadel: Scape
Styrstam: Easton EA50, 75 mm
Styre: Easton Monkeybar
Pedaler: Shimano XT
Vevparti: Shimano XT Hollowtech II
Framväxel: Shimano XT
Bakväxel: Shimano XT
Drivpaket: Shimano XT
Kedja: Shimano XT
Wire: Shimano XTR
Hjul: 2 par. Landsvägshjul: Shimano XT-nav med Alexrims RZ24-fälgar. Skogshjul: Shimano XT (UST). 
Däck: Schwalbe Nobby nick och Schwalbe Racing Ralph

Ser ganska trevlig ut, eller hur? :)

// Calle

Inga kommentarer: