Styrka och pendling #Fitness

Det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen sist av olika anledningar, och jag har hunnit med en hel del träning sedan sist. Just nu kör jag som bekant ganska mycket cardio i form av cykling, och visst börjar fysiken hårdna till så smått.

Denna veckan har jag cyklat till och från arbetet två gånger, i måndags och onsdags. Det känns riktigt bra och jag håller ett bra tempo. I onsdags slog jag mitt gamla rekord på 42 minuter genom att cykla på 40 minuter med en snitthastighet på nästan 27 km/h, helt OK på en mountainike.
Planen är att cykelpendla måndagar, onsdagar och fredagar och köra styrka på tisdagar, torsdagar och eventuellt lördag eller söndagar. Genom att cykla till och från arbetet bränner jag cirka 3.300 kcal per vecka bara på pendlingen plus att jag får upp flåset ordentligt - Inte illa!
Dock är jag lite bekymrad över mitt högra knä som börjat spöka lite då det gör ont när jag trycker på, men det handlar nog bara om ovana och blir det inte värre kör jag bara på.

Runkeeper från rekorddagen

I tisdags körde jag bröst, triceps och axlar på gymmet. Jag hade egentligen inte speciellt höga förväntningar på passet innan då jag kände mig ruggigt seg i kroppen. Jag fick dock till ett riktigt trevligt med bra pump, vilket det var evigheter sedan jag hade sist.

Så, hur går det då med vikten och muskelmassan? Så här långt kan jag inte säga att jag tappat nämnvärt med muskelmassa, snarare tvärt om. Enligt måttbandet har jag inte tappat på överkroppen, och benen har ökat 1 cm sedan jag började cykla. När det gäller benen är det svårt att säga om det handlar om vätska i musklerna eller ökad muskelmassa, men jag upplever att de ser hårdare ut än innan. Vikten har gått upp cirka 1 kg, vilket stödjer tesen kring ökad vätskeansamling.

I morgon blir det dessvärre ingen cykling då jag endast arbetar halvdag p.g.a. en massa göromål under eftermiddagen. Skall dock försöka komma ut i skogen samt besöka gymmet under helgen!

// Calle

Inga kommentarer: