Update deluxe #Fitness #Mountainbike

Med ett riktigt busy schema har jag bannemig inte riktigt haft tid att uppdatera bloggen. Jag kan nog ställa mig till skaran som kan börja snacka om att "få ihop sitt livspussel" nu... ;)

I torsdags var jag (äntligen) och styrkeränade. På schemat stod egentligen rygg, men det tidigare TRX-passet lämnade betydligt svårare träningsvärk än vad jag är van vid. Det måste vara min späda cardiokropp som spökar... ;) Istället stuvade jag om lite grann och körde: Bröst, triceps och axlar. Med två till tre styrkepass i veckan måste man packa in minst en muskelgrupp extra för att hinna med hela kroppen på en vecka.

Passet gick riktigt bra, men visst, inga monstervikter direkt. Den största skillnaden mot tidigare är syresättningen. Nu går faktiskt pulser ner märkbart genom seten vilket gör att man kan håla en bra volym på passen. Det finns en hel del "gurus" som skriver/säger att cardio är satan om man vill bygga muskler, och det är sant till viss del. Cardio är satan om man mäster skillnaden på labb, men i verkligheten medför det en hel del gynnsamma effekter. Att man orkar köra hårdare är en av dem. Punkt.

Passet såg ut enligt:

Bröst

Flyes i cable. Uppvärmning.

Flyes i maskin. Maxvikt 120 kg x 7 reps.

Flyes med hantlar. Maxvikt 27.5 kg x 8 reps.

Bänkpress i maskin. Maxvikt 90 kg x 6 reps.

Triceps

Tricepspress i cable. Maxikt fullt mag x 10 reps.

Enhands tricepspress i cable. Maxvikt 30 kg x 10 reps.

Axlar

Militärpress bakom nacken. Maxvikt 60 kg x 8 reps.

Sidolyft med hantlar. Maxvikt 7.5 kg x 10 reps.

Klart på cirka 45 minuter.

I fredags var jag ute och cyklade mountainbike igen. Även denna gång ute i Genarp längst Skåneleden.
Skåneleden erbjuder ganska enkel terräng, men en del backar. Dagen till ära var det extremt lerigt på vissa av etapperna, men det är bara kul. Tills man ska tvätta cykeln med andra ord. Efter två tvättar är cykeln fortfarande inte riktigt ren...


Lera. En naturlig del av mountainbike.

Lite stats från passet: 



Vad det blir för träning i morgon har jag inte riktigt bestämt mig för. Det står emellan: Slätmarkscykling eller gym. Vad det blir får dagsformen avgöra!

// Calle

Inga kommentarer: