Bröst och triceps

Idag var jag och min bättre hälft på gymmet för att styrketräna.

Vårt gym har fortfarande "sommartider" vilket innebär att de öppnar kl. 15:00 på söndagar. Detta fenomen är för mig lika konstigt som tidningsfria dagar, en gammal kvarleva från svunna tider då man trodde på tomtar och troll. Typ.
Jag har inte betalt ett årskort för att jag vill ha halverade möjligheter att träna under sommaren. Jag menar, det är ju just under sommaren om något man faktiskt har tid att träna (semester etc).

Hur som helst hängde vi (och ett helt gäng till) i princip på låset när de öppnade och gymmet fylldes snabbt på. Seriösa atleter tränar året runt. Punkt.

 Decembercupen 2005

Bröst och tricepspasset gick riktigt bra och jag har noterat att jag med all säkerhet svarar bättre på flyes än hantelpress. När jag kör hantelpress får jag aldrig det där riktiga "nypet" i bröstmusklerna, men detta infinner sig direkt när jag kör flyes. Jag går i funderingarna på om man skall testa att utesluta pressövningar (för bröst) en månad för att se hur styrkan utvecklas.

Den avslutande delen av passet för triceps behöver egentligen ingen större utläggning denna gången heller. Triceps är en sån där muskelgrupp, åtminstone för mig, som alltid svarar snabbt på träningen. Redan efter första setet brukar pumpen infinna sig.
Ett personbästa fick jag även till dagen till ära i tricepspressen (maskin) där jag körde 80 kg x 6 reps.

I morgon är det tillbaka till vardagen, och med vardagen avser jag arbete. Jag har varit ledig i 4 veckor nu, även om det mer känns som 2. Hur som haver skall de faktiskt bli kul att komma igång igen. Extra roligt är det dessutom då jag kommer att arbeta mer intensivt med säljcoachning utöver utvecklingsfrågor osv.

Jag önskar Er alla en trevlig kväll

// Calle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant det du skriver om flyes kontra hantelpress.
Min erfarenhet är att man oftast får bättre kontakt i enledsövningar typ flyes. Sen kan man ju i regel hantera mer motstånd i flerledsmoment.
Kanske är det även så att pressarna inbjuder en till att prioritera vikten. Många vill gärna lyfta många kilo i den övningen. Visa vad man kan.
I flyes går jag iallafall mer på känsla och slår aldrig några viktrekord. Kroppen är också "öppen" och i ett läge där man vill köra strikt och vackert. Flyga lite fint.
Kan det också vara så att du får bättre tryck i brösten med flyes då dina starka triceps inte är med i spelet?
Ha det gott.

Calle sa...

Anonym: Jag fortskrider med mitt upplägg med flyesbaserade övningar. Känns kanon såhär långt.
Precis som du säger är förmodligen mina triceps ganska starka i förhållande till brösmusklaturen.

// Calle