Syresättningens återkomst

Jag har precis kört 40 minuters cykling på vår spinningcykel i ganska högt tempo, runt 85% av max. Jag lade även lite extra fokus på att öva på rundtrampet då jag kör med spd-pedaler även inomhus.

En sak som jag verkligen märker nu efter mer än fyra dagars snusstopp är att syresättningen känns betydligt bättre än innan. Jag trodde faktiskt inte att skillnaden skulle vara såpass stor som den faktiskt är då det inte handlar om rökning som av förklarliga skäl är värre, betydligt värre.



Detta är förmodligen oerhört individuellt, men nikotin är starkt kärlsammandragande, vilket gör att syresättningen blir sämre. Hjärtat får helt enkelt hålla en högre minutvolym för att prestera lika bra som i normalt tillstånd.

Det bli riktigt spännande att testa det "nya" flåset ordentligt nästa gång jag ger mig ut för att cykla mountainbike! :)

I morgon är det fredag igen. En arbetsvecka efter semestern är över lika snabbt som den kom, precis som de 5 snusfria dagarna. Skönt.

// Calle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande! Kul att du får en sådan respons så snabbt. Bättre hälsa, sparade pengar och prov på fin disciplin. Inte illa. Bara att köra på.

Calle sa...

Anonym: Tack ska du ha! Ja det känns faktiskt riktigt bra.

Ha det fint

// Calle