Rygg och baksida axlar

Igår var det dags för Rygg och Baksidan av axlarna igen.

Började att värma upp med pullovers i cable. Detta är en grym övning som ger bra träff i latsen! Jag föredrar att använda en rak stång och inte för mycket vikt.

Övning nummer två blev idag stångrodd med lite smalare grepp än normalt. Första setet körde jag på 50 kg till failure, andra setet på 70 kg med 8 repetitioner samt ett tredje set på 90 kg med 5 repetitioner. Vid det här laget var jag rejält varm och redo för nästa övning!

Övning nummer tre blev idag sittande rodd (cable) med smalt v-grepp. Detta är en kanonövning för mina lats, det verkligen bränner i dem och pumpen är alltid ett faktum :)
Här körde jag tre set på 80 kg (100 kg är max) till failure.

Övning nummer fyra blev (9 vanlig ordning) latsdrag med rak stång bakom nacken. Detta är en väldigt bra övning, i synnerhet om man kan svälja sin stolthet och köra förhållandevis lätt.
Här körde jag tre set á 10 repetitioner.

Som avslutande övning körde jag kronlyft. Kronlyft är egentligen ett "halvt" marklyft då man startar rörelsen strax under knäna. Eftersom jag är lite sliten i min ländrygg körde jag idag lite lättare än normalt. Även här blev det tre set enligt:
Set ett, 140 kg till failure (många repetitioner blev det). Set två, 160 kg med 8 repetitioner samt det tredje setet på 180 kg gånger 4 repetitioner. Långt ifrån min maxstyrka i denna övningen, men egenligen helt OK med tanke på min kroppsvikt.

På baksida axlar blev det back to basics. Två övningar räcker här enligt mig eftersom denna muskelgrupp till stor del aktiveras av ryggträningen. Så kvällen till ära körde jag endast tre set framåtlutade axellyft med hantel samt tre set omvända flyes i maskin.

Ikväll ska jag köra lite spinning om allt går som planerat. Eventuellt åker jag på att täcka upp för en av säljarna, och detta kommer innebära ett sent kundbesök...

Ha en bra dag med er, vi hörs!

Mvh Calle

Inga kommentarer: