Dagens och gårdagens träning (plus medikamenter)

Igår körde jag ett riktigt dräparpass för bröst och triceps. Jag brukar i förväg bestämma hur jag skall köra bröstet i avseende om jag ska tillämpa pressövningar eller flyeövningar. Flyebaserat it was. Kände mig ganska stark och körde upp till 26 kg'shantlar i strikta flyes! Det måste vara PB.
Efter detta körde jag triceps. Triceps är tacksamt för min del, jag får alltid bra tryck där. Tänk om resten av kroppen kunde reagera lika bra...

Efter styrkan blev det 30 minuter ATM-crosstrainer (Precore). Riktigt skönt pass.

Idag har varit en "stor" dag för mig. Som några av er vet så har jag en åkomma som gör att min puls envisas med att lägga sig riktigt efter att jag har tränat. Jag har gjort alla tänkbara utredningar hos kardiologer utan att de har hittat något fel. Tvärt om så har jag fantastiska förutsättningar! Gjorde ett arbets-EKG där jag cyklade 132% över föväntat resultat och kom upp på 270 W. Utöver denna retsamma åkomma har jag lyckats att dra på mig högt blodtryck. Konstigt kan tyckas, men det ligger i släkten på pappas sida att få det i ung ålder. Man får gilla läget helt enkelt. Jag rekommenderar alla som har högt BT i släkten att kolla. Att man ser vältränad ut, äter rätt osv. är ingen garanti, som ni kan se...

Hur som helst så har jag ätit en medicin vid namn Metoprolol. Detta är en s.k. selektiv betablockerare som sänker pulsen och blodtrycket. Den är otroligt jobbig att ha i kroppen eftersom den begränsar en ganska mycket (den fysiska prestationen).
Idag träffade jag dock min läkare och förklarade problematiken och fick snabbt en ny medicin som kallas för ACE-hämmare. Den verkar direkt på blodådrorna och gör att dessa vidgas och sänker blodtrycket. Nu när jag fått denna medicin kan jag sänka betablockaren till ett absolut minimum och förhoppningsvis bli människa igen ;)

Jag var tvungen att testa hur det fungerar att träna på, så jag körde 30 minuter spinning i normalt tempo och det kändes kanon! Skönt.

Så nu jäklar blir det flyga av!

// Calle

Ps. Ett visdomsord för dagen då: Ta inte er hälsa för given. Ta hand om era kroppar och håll er borta från steroider och dyligt. Bara för att någon är smal betyder inte det att de är sunda.

Inga kommentarer: