Wow, detta var jobbigt...

Idag var det första dagen på jobbet efter semestern, och jag vet vad Ni tänker: Jobbigt värre. Men icke! Tvärt om, det kändes riktigt skönt att vara tillbaka. Jag är en av de där som verkligen gillar mitt jobb :)

Eftersom min fot inte är riktigt bra ännu så fick jag hoppa över karaten idag igen. Surt, men så här i efterhand så var det nog ingen dum idé ändå. Anledningen till detta är förmodligen att jag precis har bytt ut min blodtrycksmedicin (helt sjukt att man ska behöva ta sånt, men gener är gener) från betablockerare till Enalapril (ACE-hämmare) och en väldigt låg dos betablockerare.
Betalblockerare (selektiva) fungerar så att de blockerar hjärtats receptorer från adrenalin och nor-adrenalin vilket sänker dess frekvens, och således blodtrycket. Dessa är dock ingen höjdare när man tränar som Ni kan förstå. Som med i princip all annan medicin vänjer sig kroppen vid denna efter ett tag, vilket gör att pumpen känns som en skenande gasell när man tränar. Sjukt jobbigt. Förhoppningsvis lugnar detta ner sig allt eftersom receptorerna återhämtar sig :)

Hur som helst så har jag bröjat att inse vikten av att konditionsträna med kontunitet. Jag har tidigare i min "Fitnesskarriär" beslutat att lägga konditionsträningen på hyllan under uppbyggnadsperioderna för att "cardio bryter ned musklerna". Så här i efterhand inser jag att nettoförlusten av massa är såpass liten i jämförelse med vinningen av att ha en bra kondition.

Nu är det i alla fall dags för kvällsmat, men vi hörs i morgon. På schemat står då: Bröst och triceps!

// Calle

Inga kommentarer: