Pain is temporary...

...Glory is forever!

Idag har jag vart hela dagen i Stockholm på kundbesök. Som vanligt (?) höll inte planet tidsplanen och landade cirka 15 minuter för sent.
Detta innebar att jag hade cirka 25 minuter på mig att ta mig från Sturup till Lund samt byta om till Karate-Gi'n. Väl på träningen var jag endast några minuter försenad, hur jag klarade att komma fram i tid får ni räkna ut helt själva...

Karaten idag bjöd på en hel del sparring med så gott som fullkontakt mot kroppen, utan skydd så klart. Mina skenben är blåa och gör sig påminda genom en pulserande, konstant, smärta :)
Dock måste jag erkänna att detta var bland det roligaste jag har gjort på länge...

Det hade vart kul att se hur mycket energi man förbrukar under ett pass. Rent praktiskt kan det vara svårt att ha på sig pulsmätaren eftersom det är mycket kroppskontakt. Uppskattningsvis rör dig sig nog om 700-900 kcal på 1.5 timme för de riktigt ansträngande passen, men detta är såklart helt sekundärt för mig och bara lite "fun to know"-fakta.

I morgon är det styrka igen! Denna gången är det dags för axlar och mage, och jag hoppas på att kunna köra ganska tungt, så vi håller tummarna för att dagsformen är med mig.

Ha en trevlig kväll med er, vi hörs i morgon!

/ Calle

6 kommentarer:

Johanna Trulsson sa...

Tur att du hann till träningen! Finns inget som är så snopet som att missa det som försenade treansporter... :)

Hur hade du rekommenderat att man delar upp musklerna när man kör styrka i gymmet? Sen, på hur många dagar ska man dela kroppen?

Tack på förhand och även tack för en inspirerande blogg!

Calle sa...

Johanna: Tack! Alltid kul att kunna tillföra lite inspiration :)

Det optimala i min värld är att köra enligt "push and pull"-principen. Det är tillika samma schema som jag själv periodiserar efter!

Det innebär att man kör exempelvis:
Dag 1: Rygg, biceps och baksida axlar.
Dag 2: Bröst och triceps.
Dag 3: Ben och vader.
Dag 4: Axlar och mage.

Att köra ett rullande schema är att rekommendera, så att kroppen får tillräckligt med vila mellan passen.

Ha en bra dag

Mvh Calle

Anonym sa...

Fan när du är i Sthlm kan du ju säga till så kan vi ta ett pass :)

Tror kampsport bränner sjukt mycket kcal, är riktigt tung intervall träning.

Kör hårt så sesd vi på FF.

mvh / Andy

Calle sa...

Andy: Hehe :) Ja för tusan, det hade vart kul! Är du helt främmande för att klämma in något pass mitt på dagen och liknande?

Ha det gött

/ Calle

Anonym sa...

Humm... sant, mitt på dagen är ju kanske inte riktigt optimalt. Sover du aldrig över i Sthlm?
För i sånna fall kan jag köra ett pass på kvällen.

/ Andy

Calle sa...

Andy: Jo då, det händer att det blir övernattning i bland också! Lovar att jag ska höra av mig nästa gång det är dags!

Ha det gött!

/ Calle