Idag har jag ätit nyttigt, eller?

Jag har precis kört min cardio för dagen. 1 timme spinning tillsammans med favoritserien gjorde det hela ganska smärtfritt. Dock märker man att betablockerarna är ganska effektiva med att bromsa pulsen, men det är det ju värt så klart.
Serien True Blood

Jag måste berätta om en lunchhändelse idag, en relativt vanlig sådan dessutom. På lunchen idag var jag och ett par kollegor ute på stan för att äta. Valet blev Spot i centrala Malmö som har allt från pizza till sallad.
Jag valde kycklingsalladen utan någonting till förutom lite olja och balsamvinäger. En av mina andra kollegor, som jobbar hårt för sommarformen, beställde en laxsallad med yoghurtdressing och en korg med vitt bröd med tillhörande fat olivolja.
Efter vi hade ätit färdigt fick jag den obligatoriska frågan: "Hur många kcal tror du att det var i denna måltiden?". Jag svarade att laxsalladen i sig var alldeles utmärkt, men att jag förmodligen hade skippat yoghurtdressingen och det vita brödet med tillhörande olivolja. Med snabb överlsagsräkning kom jag fram till att brödet vägde cirka 100 gram totalt, och således ger cirka 60 gram snabba kolhydrater (240 kcal). Lågt räknat. Yoghurtdressingen, cirka 100 gram, ger cirka 10 gram fett (90 kcal) samt den tillhörande olivoljan till brödet, 20 gram, 180 kcal. Även detta väldigt lågt räknat.

Så. Om vi nu summerar de "onödiga" kalorierna får vi: 510 kcal (detta är i princip en hel måltid)! Detta är alltså UTÖVER själva salladen som innehåller en redan energirik lax... Det jag inte har tagit upp här är att vitt bröd är otjänligt som energikälla eftersom kolhydraterna är mycket snabba. Snabba kolhydrater stimulerar insulinet extremt mycket, vilket i sin tur ökar fettinlagringen. Att dessutom kombinera detta med rikliga mängder fett är inte att föredra.

Summa summarum. Ät så rent som möjligt. Det finns energifällor överallt.

/ Calle

2 kommentarer:

Markus Wall sa...

Just oljan på salladen vet jag att jag räknat på innan, ibland blir det nästan lika mycket energi från den som från själva salladen. Sen om man ser det som en fälla, eller som en bonus är en annan femma :)

Calle sa...

Markus: Tanken var att belysa det faktum att vissa typer av mat kan innehålla extremt mycket energi, utan att folk vet om det. Men det är ju helt klart som du säger, är man ute efter extra energi så är det ju perfekt med exempelvis olja.

/ Calle