Totalt mörbultad

Idag gick jag för första gången i mitt liv på massage. Självklart har jag blivit masserad innan, men det var för första gången jag gick på en bokad massage hos en utbildad massör :) Vilken otrolig skillnad!

Jag var lite halvnervös innan själva massagen då mina kollegor inte var sena med att berätta hur "alla spänningar släpper" med diverse symptom. Dock släppte alla spänningar ganska omgående när man väl fick lägga sig på massagebänken.


Massören var helt lyrisk över att få massera någon med lite muskler. Hon berättade att då hon endast masserar folk som arbetar i kontorsmiljöer var det väldigt ovanligt att hon jobbade med vältränade individer. Dessutom berättade hon att det var avsevärt mycket lättare att massera vältränade personer med lite mer muskler då det inte finns ett fettlager att jobba sig igenom för att komma åt musklerna.

Massören märkte ganska omgående att jag var stel i nacken samt att jag hade en hel del muskelknutor i ryggen. Hon började trycka på triggerpunkter mellan skulderbladen, vilket känns rejält. Det underliga är att det givetvis känns lokalt där hon lägger trycket, men även på helt andra ställen såsom händerna och underarmarna. Detta beror på att kroppen delar nervstam på olika ställen. Det är därför personer som får hjärtinfarkt kan få smärtor upp i halsen och armarna när de får attacker. 

Direkt efter massagen kände jag en otrolig skillnad i kroppen. Jag kände mig smidig och stark. Efter ett tag började dock få lite huvudvärk och illamående, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det var första gången.
Med detta sagt valde jag att vila från träningen idag. Känns inte som en bra idé att köra tung styrka samma dag som en djupgående massage.

I morgon hade jag tänkt att köra rygg, men det beror lite på hur det känns i morgon. Är jag fortfarande mörbultad byter jag ut rygg mot ben istället.

 // Calle

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm intressant, trodde det skulle vara tvärtom , alltså svårare med en muskulös, eftersom kroppen borde vara hårdare och ha högre densitet...
"den som lever han lär". ska nog testa det där med massage, behöver en kärare för benen tror jag, baksidan börjar bråka lite.
hoppas allt är bra?!
Mvh Jörgen

Tomi sa...

Hi there!
Could you tell how you practice Intermitted Fasting, I mean how is your daily diet?
I'm anxious to test IF myself in my next contest diet (I'm Finnish Classic bb).
What's have been the difference versus traditional 6x day eating etc..?
thanks if you had time to answer

Tomi

Calle sa...

Jörgen: Jag var inne på ditt spår innan, men efter att massören förklarade hur det funkar med en massa lös hud och fett så köpte jag hennes argument :)

Allt är fint. Bara känt mig lite omotiverad att blogga och träna den senaste tiden. Men så är det ju, motivationen är en färskvara.

Tomi: Hi Tomi! Yes indeed, IF is a part of my daily diet. At least in the sense that I eat in the right time window.

It´s hard to tell the difference in a traditional diet versus IF in a fatburning sense, but the biggest difference is that you don't have to spend as much time eating and preparing meals. This is huge for me.
I also have seen a increasement in libido.

// Calle