Back to back

Efter några dagars frånvaro från gymmet var suget efter stål outhärdligt. Man kan helt enkelt inte vara utan styrketräning för länge.
Jag kan verkligen inte förstå folk som inte tränar. Hur står man ut med känslan av att vara svag?

Väl på gymmet var det dags att köra rygg, baksida axlar och biceps. Dag 1, med andra ord.

Dagens upplägg ser Ni nedan. Jag skriver ut det tyngsta setet för respektive övning.

Rygg.

1. Stångrodd.  6 x 80 kg.

2. Latsdrag bakom nacken (Nordig gym). 7 x 80 kg.

3. Sittande rodd med v-grepp (Nordic gym). 5 x 80 kg.

4. Latsdrag med smalt, omvänt grepp (för rygg/biceps). 10 x 50 kg. 

Baksida axlar. 

1. Framåtlutande sidolyft, en arm i taget. 10 x 10 kg.

Biceps.

1. Curls med rak skivstång. 10 x 30 kg.

Klar!

Jag har haft lite problem med min vänstra hand de senaste dagarna. Eller tummens musklatur för att vara mer precis (se bild nedan). Jag har faktiskt ingen uppfattning om vad det kan vara, men symptomen är att jag helt plötsligt kan få en skärande smärta inuti handen. Det verkar inte bli värre när jag använder handen, utan den uppkommer även helt utan belastning.

Jag gissar på att det har med cyklingen att göra då jag kör utan handskar, och på samma sätt som man kan "trampa igenom" hälens stötdämpning har jag slagit igenom handens stötdämpande fettlager. 

Smärtan påverkade konstigt nog inte styrketräningen nämnvärt, trots att ryggträningen är påfrestande för händernas muskler och ligament. Mycket märkligt.

Krysset markerar var smärtan sitter. 

Några kvalificerade gissningar på vad symptomen kan bero på?

Förutsatt att handen är i någorlunda skick under morgondagen kommer jag att sticka ut i skogen för lite rekrativ cykling. Ser redan fram emot det. 

// Calle

Inga kommentarer: