Mitt nya schema

Nya tider kräver ny planering, och detta gäller i allra högsta grad mitt träningsschema. Jag har tränat efter mer eller mindre samma schema i snart 6 år. I det stora hela har schemat fungerat bra, men nu är det dags för något nytt.

Upplägget tills idag har varit ett s.k. rullande schema. I mitt fall har det inneburit styrketräning varannan dag. Ofta har jag varvat styrkedagarna med cardio i någon form. Nedan ser Ni det välbeprövade upplägget:

Dag1: Rygg, biceps och baksida axlar.

Dag 2: Bröst och triceps.

Dag 3: Axlar och mage.

Dag 4: Ben och vader.

Framöver kommer jag att köra i stort sett samma träningsupplägg, men jag kommer att fokusera mindre på benträningen till förmån för cyklingen. Förmodligen kommer schemat att se ut ungefär såhär:

Måndag: Rygg, biceps och baksida axlar.

Tisdag: XC.

Onsdag: Bröst och triceps.

Torsdag: XC.

Fredag: Vila alternativt Axlar och mage.

Lördag: Beroende på fredagens träning. Vila alternativt Axlar och mage.

Söndag: XC alternativt ben, allt efter behov. Här kan även en extra vilodag läggas in beroende på dagsform.

Jag kommer att fortsätta med tung styrketräning med fokus på basövningar och hålla repetitionerna kring 4-6. Totalt sett brukar jag landa på 9-12 set per muskelgrupp.

De största anledningarna till att jag kommer att lugna mig med benträningen är att benen ligger före resten av kroppens utveckling, samt att den typ av muskelfibrer som man åstadkommer med tung styrketräning är kontraproduktiv för konditionsträningen. Nu är det satsning mot Bockstensturen!

Idag beställde jag en ny cykelhållare till bilen. Detta kommer hjälpa mycket då jag kommer att slippa de långa transportsträckorna till och från skogen. Det känns bra att man framöver kommer att kunna fokusera på själva stigkörningen, och inte känna sig mör i benen av transportsträckorna...

Thule Clip On 9103


Återkommer i morgon med en update på cyklingen.

// Calle

Inga kommentarer: