Ingen träning idag...

...Eftersom jag helt enkelt inte har haft tid. Jag hade uppenbarligen glädjekalkylerat min dag.

Jag gick upp kl. 04:30 för att hinna med flyget till Stockholm för ett av årets viktigaste kundbesök (som f.ö. gick utmärkt) för att åka hem igen kl. 16:15.
Naturligtvis var planet försenat och jag var hemma först kl. 18:00. Jag hade således varit uppe i 13 timmar när jag väl kom hem. Som om detta inte vore nog hade jag endast hunnit att äta en gång. Men så är ju livet, ibland klaffar det inte helt enkelt. Men det är inte värre än att jag styrketränar i morgon.

Folk i min omgivning börjar att se skillnad på mig nu, framförallt på ansiktsformen. Många är inne på spåret att det är "sjukt" och "det där kan inte vara nyttigt". Jag tycker att det är otroligt intressanta argument, med tanke på att de flesta som slänger de syrliga kommentarerna själva är lätt överviktiga och har vedervärdiga kostvanor. Men så är det väl, man är rädd för det man inte känner till.
Vidare kan man ju se på det hela från två håll. Antingen väljer man ett helt liv med misskötsel av sin kropp, eller så väljer man att sköta sig. Och nej, lagom behöver inte vara bäst i detta läget, för en optimal skötsel är ju alltid optimal - eller?
Argumenten med att det inte skulle vara bra att gå på diet köper jag inte. Fettdepåerna i våra kroppar fyller ju just det syftet, att lagra energi inför svält. Det handlar inte om kosmetiska kvalitéer i naturen öht. utan om optimala förutsättningar för överlevnad.


En fråga jag ofta får är vad jag är sugen på under diet,
svaret är enkelt... Och nej, de är inte nytta någonstans.



// Calle

4 kommentarer:

BlondeAmbition sa...

du säger allt jag tänker =)
håller med dig till punkt o pricka!
Lycka till, det fixar du!

Calle sa...

BlondeAmbition: Skönt att jag inte är ensam om dessa "osunda" tankar. Kan bli rätt förbannad på att folk ibland inte ens stannar upp och reflekterar över sig själva innan de börjar ifrågasätta andra...

// Calle

Kalsongmannen sa...

I många fall handlar dessa kommentarer om avund. Många har varken disciplinen eller kunskapen som krävs för att genomföra en tävlingsdiet, istället verkar det vara fullt acceptabelt att försöka förstöra för de som gör det. Händer mig ofta i livet som student att folk dumförklarar mig p.g.a att jag går på diet. Folk förstår helt enkelt att dieten är minst en lika stor del av tävlingen som själva tävlingsdagen. Det är alltså inte i ett syfte att vara estetiskt tilltalande som jag dietar, däremot så genomför gärna glade svensken en diet inför beachen för att leva upp till ideal. Gärna på korkade sätt så som Cambridge-kurer också, då kan man fråga sig vem som är sund...

Ha en bra fortsättning Calle!

Calle sa...

Kalsongmannen: Bra skrivet!

// Calle