Nyårslöften och motivation

Det går inte en dag utan att man hör eller läser om folk som skall ta sig i kragen inför beach 2010, och all heder till dem. Man har bara en kropp, och den bör man ta väl hand om oavsett utgångsläge. Det kan alltid bli bättre.


 Utgångsläget. 87 kg.

Dock är det långt ifrån alltid dessa löften blir speciellt långvariga, och innan personerna i fråga vet ordet av, så är de tillbaka på ruta ett med tillhörande osunda livsstil.
Men hur ska man då göra egentligen? Vissa av oss har en näst intill sjuklig självdisciplin, mig inräknad, och finner nästan ett nöje i självplågeriet. Jag menar inte att detta är bra eller rätt på något sätt, men det hjälper så klart till en hel del med en sådan inställning.

Tillhör man dock inte denna ganska ovanliga kategori med personer finns det dock några bra tips på vägen.

1. Jag själv har vid många av mina dieter börjat att handla på mig diverse tidningar för att föda min motivation när det känns extra tungt. Ett par av mina personliga favoriter är Body och Muscle & Fitness. I dessa tidningar finner Ni även recept och träningstips som kan hjälpa Er en bra bit på vägen.

2. Fånga upp och bli vän med likasinnade! Det är alltid bra med ett moraliskt stöd på vägen, speciellt om man inte är van vid att dieta hårt. Med sociala medier (exempelvis Facebook, Body Forum, Twitter osv) finns alla möjligheter att gå med i diverse grupper och få hjälp med det man undrar.

3. Läs bloggar. Det kanske känns ganska partiskt att jag skriver det, men det är sanningen. Jag själv försöker att ge en så rättvisande bild av mitt liv, och allt som kretsar kring detta som möjligt. Ibland kan det vara skönt att se att även vi som tävlar inte alltid är på topp under diet och har dåliga dagar.
Vidare finner jag personligen extra motivation i: "Kan han, kan jag"!

4. Hitta skräckscenariot. Det allra bästa är om du kan hitta en bild på dig själv i oförsvarbart dåligt skick och sätta upp på exempelvis kylskåpet för att intala dig själv: "Aldrig igen...".
Denna typen av bilder har alla på lager, det är bara att sätta igång och gräva i arkiven... ;)

5. Relevanta mål. Här gäller det att vara självkritisk, vilket kan vara oerhört svårt för vissa.
Att få svällande muskler och tappa 25 kg fett till sommaren kanske inte är fysiskt möjligt utan kirurgiska ingrepp eller otillåtna preparat för dig, men du kommer hinna en bra bit på vägen. Allt har sin tid, och det gäller att ha tålamod. Hade det varit så förbenat enkelt att ta sig i form så hade ju alla sett ut som Fitnessatleter året runt, eller hur?

6. Jag avslutar med nyckelfaktorn, ja så är det verkligen. Jag skulle vilja påstå att 90% av folk som försöker gå ner i vikt och "se bättre ut" sätter orimliga eller allt för diffusa mål. Ett tydligt siffersatt mål kan exempelvis vara: "Den 1 juni skall jag ha ett midjemått på 75 cm". Det är här de flesta gör fel, att säga något i stil med: "Jag ska få en smalare midja till sommaren" är dömt att misslyckas.
Anledningen till detta är att det är oerhört svårt att följa processen, eller delmålen. Delmål är oerhört viktiga och utan dem är det lätt hänt att man tappar fokus. Med siffersatta mål är det alltid lätt att följa sin utveckling.


Slutresultatet. 72 kg.

// Calle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med lite tips och tricks för motivationen, det behövs!

Hade varit kul om du kunde ge exempel på bra övningar med hög fettförbränning nu när vi närmar oss beach 2010 :).

Tack för en bra blogg!

Calle sa...

Tack! Roligt att du tycker om min blogg.

Jag tänkte spinna vidare på inlägget lite senare då jag vet att det är ett ämne (fettförbränning) som är hetare än thermoskaffe... ;)

// Calle