Tillbaka till verkligheten

På plats på Malmös Näringslivsdag efter en skön helg på Ystad Saltsjöbad där jag och min älskade firade 10 år tillsammans.

Vi träffades redan på gymnasiet, och har alltså hängt ihop sedan dess. Jag har egentligen väldigt svårt att tänka mig ett liv utan Lina, och det känns verkligen som om vi kommer att leva upp till klyschan om "for ever and ever" :) Jag älskar dig tjejen!



Lina i Ystad Saltsjöbads badrock :)

Ikväll blir det träning igen. Känns välbehövligt.

// Calle


Blogginlägg via iPhone

10 kommentarer:

Lina Sirén sa...

Tack för en helt underbar helg min älskling! Du och jag för alltid!
LOVE!

Jörgen sa...

stor badrock + kort lina = lucia? :D

Anonym sa...

Hej Calle.

Jag har precis bestämt mig för att börja köra med periodisk fasta och tänkte fråga dig om tips samt råd.

Om mig:
Jag är 19 år
185 cm lång
70kg

Träning:
Tränar Muay Thai varje vardag, ibland två pass om dagen.
Stykreträning i form av basövningar 3 gånger i veckan.
Kan även slänga in ett pass på motioncykel ibland.

Mål:
Ja i det stora hela vill jag se ut som St.Pierre, eller rättare sagt ha samma fysik som han eller dig.

Jag vill få bort det fett jag har på kroppen och samtidigt bli lite större. Vill inte bli stor, vill bara se bra ut och ha en kropp som är anpassad efter kampsporten.

Det jag behöver hjälp med är framför allt maten. Hur ska jag lägga upp allt med maten? Jag vill ju gå ner i body fat men samtidigt bli starkare. Hade tänkt köra med periodisk fasta fast vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Ska jag ligga på enn energiunderskott varje dag eller ska jag dela upp det från dag till dag, vecka till vecka med energiöverskott?

Och hur ska jag göra när jag tränar varje dag i princip, jag villar bara under helgen, lördag samt söndag. Hur kommer det att fungera med kosten?

Tack sam för svar :)

Calle sa...

Jörgen: Det skall börjas i tid... ;)

Anonym: Först och främst, roligt att du vill testa PF! Jag var själv skeptisk till det hela under flera år, men tog mig till slut i kragen och testade.

Till din fråga:

Du väger redan idag ganska lite på dig respektabla längd. Jämför med mig som är 10 cm kortare och väger runt 71-72 i tävlingsform.

När det gäller ditt födointag så är det först och främst energiöverskott du skall sikta på för att lägga på dig muskelmassa.
En ökad muskelmassa kommer att resultera i ökad fettförbränning vilket i sin tur kommer att göra det enklare för dig att reglera din vikt.
Generellt brukar man dock tala om att man får ha ett fokus i sänder: Bygga muskler, eller bränna fett.
Dock kan man genom en sund kost se till att viktuppgången i fett blir minimal. Här är proteinet den viktigaste faktorn - ät tillräckligt med protein.
Räkna ut vad din energiförbrukning är (finns en uppsjö enkla hjälpmedel på nätet) per dag och utgå ifrån det. Försök att inte komma mer än 300 kcal över din förbränning varje dag och testa initialt att ligga på en 40/40/20-fördelning i maten, dvs 40-energiprocent protein, 40 kolhydrater och 20 fett.


Ditt upplägg ser bra ut, egentligen behöver du inte mer än tre riktiga styrkepass i veckan. Detta gäller oavsett målsättning.
Möjligtvis skulle jag skippa cardion om ditt mål inte är att tävla i thai-boxningen inom en överskådlig framtid, för flåset kommer du att behöva i sådana fall.

När det gäller tränings och vilodagar så bör du justera energiintaget efter aktivitetsnivå.
Det innebär alltså att om du förbränner ex. 500 kcal en dag så justerar du ner med motsvarande energimäng i maten.

// Calle

Marcus sa...

Tack för ditt snabba svar Calle :)

Jag ska ta in det du har sagt och anpassa mina önskemål efter dem. Jag kommer förmodligen att ligga på ett överskott nu i början för att bygga muskler. Åter igen, tack för dina råd!

Grymt underhållande blogg måste jag också passa på att säga, Keep up the good work!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Marcus sa...

En tanka slog mig bara.
Jag kommer att köra stykreträning: Måndag, Onsdag och fredag. Kan jag ligga på ett underskott dom andra dagarna i veckan men ligga på ett överskott under styrkedagarna och fortfarande öka i styrka? Eller blir allt bara fel då?

Calle sa...

Marcus: Tack själv, alltid roligt när folk tycker om det man skriver.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera att du ligger på mer eller mindre ett konstakt energiintag eftersom du tränar såpass mycket. Undantaget kan vara dagar med total vila.

Det viktigaste är att du inte krånglar till saker och ting, håll det enkelt! Det kommer du att vinna på i längden.

// Calle

Marcus sa...

Okej, enkelt låter bra :)

Tack för hjälpen!

marcus sa...

Hej Calla.

Låter det här relevant?

Energiförbrukning för mig vid noll ansträngning ca 1800 kcal.

2 pass Muay Thai motsvarar ca 1400 kcal och ett gym pass ca 500, tränar med supersets. Träningen totalt ger en energiförbrukning på 1900 kcal.

Om jag då ska ligga på ett energiöverskott för att kunna öka i muskler/styrka ska jag då äta runt 4000 kcal under denna dag?

Känns så jävla mycket men ja vet inte, har jag räknat rätt?

Och sen på en vilodag runt 1300 Kcal, kanske lite mer?

Calle sa...

Marcus: Dina uträkningar är korrekta, men som jag skrev tidigare måste du besluta dig om du skall bygga muskler eller bränna fett, det är ingen idé att cykla dieten över dagar.
Möjligtvis skulle du kunna testa att köra 2-veckorsperioder, men jag är övertygad om att du kommer att få bättre resultat om du kör på uppbyggnad eller deff fullt ut.

// Calle