Benpasset avklarat

Dagens benpass var väldigt påfrestande. All spinning börjar ta ut sin rätt, och jag börjar tappa min forna råstyrka som jag annars har haft i benen. Dock tycker jag en god kondition är väl värt det.

Passet tog cirka 45 minuter och jag hann med: 3 set Frontböj, 3 set benpress samt 3 set benspark för framsida lår. För baksida lår blev det följande: 4 set Raka marklyft samt 3 set lårcurl. Jag avslutade med sittande vadpress, 4 set, riktigt tungt och jag var helt svimfärdig efter sista repetitionen. Men det är som man säger:

"Pain is temporary, glory is forever"

Direkt efter passet blev det i vanlig ordning en blandning av vassleprotein och maltodextrin (snabb kolhydratskälla), allt för att få de bästa förutsättningarna för muskeluppbyggnad och återhämtning.




Väl hemma startade jag vår nya elgrill (Obh Nordica Quickgrill) som är riktigt bra. En stor del av fettet runner ur grillen vid tillagning vilket gör det hela mer hälsosamt.
På menyn stog 500 gram oxfärs som jag grillade och gjorde hamburgare av.
I min favoritburgare finner ni i princip alltid: Dijonsenap, ketchup med sötningsmedel, rödlök, fettsnål ost, tomat och givetvis fullkornsbröd!

Tänk på att det är väldigt viktigt att tillföra energi till kroppen efter ett tufft träningspass. Maten är minst 50% av framgången i er jakt på en bättre fysik.

Kör så det ryker!

Mvh Calle


6 kommentarer:

Jörgen sa...

Rolig bild på cola lighten, tagen ur frysen lr? den verkar ha fått kondens vilket isin tur gör att den ser inklippt ut i bilden =).
imponerande att du hann göra 13 set på 45 minuter, lr du supersetar?
antar att du försöker hålla dig under typ 50 minuter pga kortisol lr?
bra jobbat iaf =).
//E

Calle sa...

Jörgen: Tjena! Jo jag såg att bilden såg lite mystiskt ut, men jag kan försäkra att den är "The real deal"!

Jag håller ganska kort vila mellan seten och försöker att köra med så hög intensitet som min syresättning tillåter. Fördelarna är många när det gäller att genomföra effektiva träningspass (kanske får bli ett inlägg om detta?)!

Ha det gött, och kör hårt!

mvh Calle

Jörgen sa...

Tycker definitivt att du bör skriva ett inlägg om effektiva träningspass, ska isf skicka det vidare till min träningsbuddy, han kan behöva en brasa under häcken ibland =). Jag försöker korta ner mina pass mer och mer, men har rätt kass kondis, så när man pressar kroppen (allt är relativt =) för någon som dig är nog inte det jag kör speciellt tungt) som jag försöker göra 4-6 reps, så kan man ibland känna sig riktigt slut. speciellt benen.
tror jag ska skaffa en grill som ni har, kan nog korta ner tillagsningtiden en hel del. verkar vara en bra investering. har vilovecka nu, ska försöka få rätt på mina kalorier... ska räkna för första gången tänkte jag.... =(
Känns, lite dumt o träna 5 dagar i veckan för att inte få ut det maximala av det =)

Ha de
//E

Calle sa...

Jörgen: Absolut, grillen var en av de bästa investeringarna på länge måste jag säga!

Angående träningsdos så bör energiintaget vara linjärt med det man försöker åtsakomma, dvs vad man har för mål. Vill man bygga muskler är det helt meningslöst att träna var och varannan dag utan att tillföra rätt byggstenar.

Jag har prioriterat om lite grand i mitt träningsupplägg, och cardio har nu en mer central roll. Märker en enorm skillnad när jag styrketränar av den förbättrade konditionen!

Kör hårt!

Mvh Calle

Jörgen sa...

jo det är klart man måste äta rätt, tror mer att jag äter ungefär rätt antal kalorier, men för många av dem från fel källor =) (ligger stilla i vikten just nu), tänkte jag skulle skriva ner vad jag käkar en vecka så man får en överblick =). Målet för mig är helt klart att bygga så mycket så möjligt, men samtidigt försöka få rätt på kosten så att jag efter en periods deff/bantning kan se enligt mitt eget tycke bra ut. Målet är väl att kunna visa sig på stranden 09 =D. Dock har jag inga tävlingsplaner, så målet är nog att komma ner på en 10-12% fett o kunna hålla det, vet inte vad jag ligger på just nu med det är nog tokmycket =(.

Ha de
//E

Calle sa...

Jörgen: Ja det är nyttigt att räkna igenom vad man faktiskt äter en genomsnittlig dag. Många tror att de har bra koll, men i själva verket är det raka motsatsen.

Det låter som en bra plan. Se till att ha delmål, annars är risken för misslyckande avsevärt mycket större.
Många har som enda mål att tävla, och det blir ett alldeles för avlägset mål att nå. Delmål som exempelvis: "Denna veckan ska jag minska 1 cm i midjan" är betydligt mer realistiska och ger i det långa loppet ofta ett bättre resultat.
Givetvis skall man ha mål i livet, men som sagt,delmålen är minst lika viktiga.

Kör hårt nu!

Mvh Calle