Helgens update




Började dagen med en skön morgonpromenad tillsammans med min fästmö.
I egenskap av kontrollfreak och fitnessnörd körde jag givetvis med pulsmätare även idag :)

Status efter avslutat pass:

Tid: 64 minuter
Medelpuls: 112 slag pr/minut
Maxpuls: 133 slag pr/minut
Kcal: 539

Igår blev det axlar och biceps på gymmet. Eftersom vårt ärade gym fortfarande har s.k. sommartider fick det bli ett snabbt pass.
På axlar körde jag 3 set millitärpress relativt tungt, cirka 65 kg, och cirka 6-8 reps. Efter det så körde jag sidolyft till failure, 7.5 kg's samt 10 kg's hantlar) för att avsluta med lätta axelpressar, 25 kg's hantlar, tre set.

När det gäller min filosofi för bicepsträning är min åsikt att man inte behöver köra set efter set med diverse olika övningar. Biceps kan bara röra sig på ett sätt till skillnad från ryggens musklatur (fjäderformade muskelfibrer) och detta gör att en, eller möjligtvis två, övningar räcker mer än väl för biceps. I synnerhet och man tränar ryggen tungt (I tung ryggträning aktiveras biceps i mer eller mindre utsträckning beroende på övning).
Hur som helst körde jag tre set bicepscurl på bänk med lutning ganska lätt, 10 kg's hantlar, till failure för att avsluta med skivstångscurl 30 kg. Kan säga att jag har sjuk träningsvärk idag...

Efter passen kör jag alltid maltodextrin (snabba kolhydrater) och Mr. Big Muscleprotein som jag är väldigt nöjd med både smakmässigt, men än viktigare, resultatmässigt.


Idag har jag bara tagit det lugnt och ätit en massa för att fylla på och återhämta min kropp. Den senaste tidens tunga träning börjar kännas, men det är med i planerna.

Ni där ute, gör mig en tjänst: Lyssna på era kroppar! Alla är vi födda med olika förutsättningar för saker och ting. Bara för att din kompis kan träna på ett sätt, med en viss vikt, kan göra ex antal reps osv. betyder inte det att det är bra för just dig! Jag har tränat i nästan 20 år, varav 10 år av dem styrketräning, och är det en sak som jag önskar att jag visste den där dagen jag började styrketräna är att man måste anpassa sin träning efter ens egna förutsättningar.
Ingen annan än du själv kan veta vad din kropp känner, och hur den reagerar på en viss sorts träning.

Imorgon blir det rygg, baksida axlar och eventuellt mage beroende på dagsformen!

Kör så det ryker!

Mvh Calle

12 kommentarer:

Anonym sa...

tack calle för en bra blogg med intressant läsning.

mvh markus

Calle sa...

Markus: Riktigt kul att höra! Jag känner dessutom att den kommer bli än bättre när jag kommer in i det lite mer dessutom. Skall försöka bli lite mer detaljerad framöver!

Tack än en gång.

Mvh Calle

Anonym sa...

Hej! En fråga, låter inte 539 kcal på 64min promenad väldigt mycket?

Calle sa...

Anonym: Jo, det är en hel del. Dock är det fullt möjligt eftersom jag är förhållandevis tung för min längd.
När jag tränade på crosstrainer var 750-800 kcal på en timme ingen omöjlighet, dock med en högre arbetspuls.

Kan tillägga att man även lägger in sina preferenser i pulsmätaren så som: Vikt, ålder, kön, aktivitetsnivå VO2 osv.

Mvh Calle

Anonym sa...

Okej dåså! Reagerade mest för jag kommer upp i dryga 300 kcal, men är tjej och väger antagligen ganska mycket mindre. Sen skiljer det säkert mellan olika pulsklockor också.. viktigaste är väl att man kan jämföra mellan sina egna promenader så man håller samma tempo.

Vilken tävling är nästa mål?
Lycka till!

Calle sa...

Anonym: Absolut, jag är medveten om att det inte är någon exakt vetenskap det här med pulsmätare. Det man kan få är en indikation över ens förbättringar eller försämringar, och bara en sådan sak gör det användbart!

Nästa tävling är planerad under 2008 då jag funderar på att köra både Atletic Fitness SM och Decembercupen.
Men vi får se :)

Mvh Calle

Anonym sa...

Tjena calle ! en annan markus här...Ser väldigt lovande ut det här ! Tycker att du skriver så att man begriper.

Hare/markus

Calle sa...

Markus: Tack! Hoppas att det var menat på ett bra sätt, och att jag inte skriver på ett infantilt sätt :D

Det är bara att köra på!

Mvh Calle

Anonym sa...

Nejdå calle ! bara positivt menat :D

Mvh/markus

Calle sa...

Markus: Det låter bra ;)

Mvh Calle

Anonym sa...

Menar du inte tävla 2009? 2008 är ju nu...

Calle sa...

Anonym: Tack för rättningen. Självklart avses 2009!

Mvh Calle