Rygg och biceps

Igår körde jag ryggen, och trots att jag satt trollbunden vid PS3an och Metal Gear Solid 4, precis innan träning lyckades jag få till ett bra och intensivt pass.

Jag började med stångrodd där jag körde tre set på 100 kg, 8 repetitioner. Detta är en övning som jag brukar variera greppet på, beroende om jag kör biceps samma pass. Vill jag aktivera biceps i större utsträckning kör jag med handflatorna uppåt.

Övning nummer två blev latsdrag bakom nacken. Detta är verkligen an av mina absoluta favoriter. Här kör jag tung, dock ej för tungt, eftersom jag lätt tappar kontakten med ryggens musklatur. Här körde jag tre set á 6-8 reps på 65 kg.

Som avslutande övning körde jag högrepetition i marklyft på 100-140 kg. Det kändes verkligen kanon att köra lite lättre i marklyftet och verkligen känna kontraktionen i ryggen.
Även här blev det tre set.

Efter ryggen blev det tre set bicepscurls med hantlar. Till skillnad mot många andra kör jag inte speciellt tungt på biceps eftersom att de är en förhållandevis liten muskelgrupp.
Här körde jag fyra set till failure med 14 kgs-hantlarna och fick bra pump.

Kom ihåg att biceps tar mycket stryk när man kör ryggen!

Resten av kvällen var givetvis vigd åt mitt nya PS3 och Metal Gear Solid 4. Jag kan verkligen rekommendera detta spel till alla som spelat, och gillat, de tidigare titlarna. Grafiken är fantastisk, och storyn likaså. Känns nästan vemodigt att detta är det sista spelet av serien...

Ikväll blir det cardio! Återkommer med en update på detta.

Ha det gött med er, och kör så det ryker!

Mvh Calle

3 kommentarer:

Jörgen sa...

Hehe tänk att man kan ha så rätt ibland =). har en länk som kanske är av intresse http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=27132
du kanske inte behöver sörja. Har en fråga, brukar du släppa ner vikten i marken i marklyft mellan reps? funderar på att göra det, känns som det blir lättare att hålla formen i övningen då, som det är nu har jag lite svårt att kolla upp i taket för att hålla ryggen rakt då jag måste glo i spegeln rakt fram eller åt sidan för att se så jag inte släpper ner den. gillar marklyft, känns bra i nedre delen av ryggen =).
Ha de!

Calle sa...

Jörgen: Jag brukar "börja om" på varje repetition. Jag tror att det är lätt hänt att man tappar tekniken om man "vänder" i rörelsen.

Tack för länken! Hoppas att det är sant. Dock är jag rädd att så ej är fallet :(

Mvh Calle

Jörgen sa...

mm tror jag ska testa det nästa gång också, att sätta ner vikten inför varje rep, tror det kommer bli lite bättre form då, gäller väl bara att man är noga med att böja knäna ordentligt så man inte lyfter allt med ryggen när man precis satt ner vikten och ska börja på nästa rep.
ha det gott!