Dagens pass och stats

Idag blev det en comeback på gymmet!

Eftersom jag har känt mig lite hängig och haft ett ganska väl tilltaget schema på mitt arbete har det blivit en ganska dålig vecka rent träningsmässigt. Dessutom håller man på med en omfattande ombyggnation av gymmet som försvårar bra pass ganska radikalt.

Hur som helst, idag körde jag rygg, baksida axlar och trapz. Passet var intensivt då vi kom ganska sent till gymmet (att komma sent till passet kan vara lite självsanerande, så länge man gör det man ska).

Jag började i vanlig ordning med stångrodd. Här började jag värma upp med 50 kg för att följa upp med tre set på 90 kg till failure.
Lyckades dessutom dra sönder sladden till mina hörlurar under det första arbetssetet så jag körde de två sista seten på ren aggression! Har lyckats med att fördärva runt tio par under mina år som aktiv... ;)

Övning nummer två blev idag latsdrag bakom nacken. Första setet lätt för att ge bra genomblödning i mina rotatorcuffar. Detta är synnerliggen viktigt om man tränar med rak stång! Här blev det tre arbetsset på 65 kg (nordic gym) till failure.

Som avslutande övning körde jag tre lätta set pullover i cable till failure. Detta är en riktigt fin övning för att få pump i latsen! Ser ungefär ut som tricepspress med stång, fast man tränar i en eliptisk rörelse.

För baksida axlar körde jag idag endast en övning eftersom jag kände att de fick ganska bra med stryk i rodden.
Här körde jag min favoritövning för baksida axlar, framåtlutade hantellyft. Första setet på 5.5 kg till failure, samt tre set på 7.5 kg till failure blev kvittot här.

Nu till trapz! Här körde jag helt vanliga shrugs som utan tvekan ger bäst träff i muskeln, om man bortser från marklyft. Även här ganska lätt med 22.5 kg's-hantlarna till failure.
Här måste jag lägga in en brasklapp! Hur kommer det sig att killar kör så fantastiskt tungt på denna övning över lag? Jag har sett killar som är avsevärt mycket mindre än vad jag är, köra på 40 kg. Visst, det kan även jag, men inte tusan skulle jag få någon träff i mina trapz...

Nej, var inte så fixerade på själva antalet kilon, utan träna med en vikt som ger er bra träff i muskeln ni avser att träna! Att köra tungt är ett ganska diffust uttryck, men min definition av detta är: Kör tungt för muskeln i fråga, inte efter vad du tycker är tungt eller häftigt. Detta kommer säkerligen ge er bättre resultat än om ni koncentrerar er på att se häftiga ut.

Nu skall jag ta en dusch, och följa upp med moussaka som jag och tjejen lagade direkt efter passet. Till detta antagligen någon film, vi har dock inte bestämt vilken ännu (vi har inte riktigt samma smak, milt uttryckt...).

Ha en trevlig kväll, vi hörs imorgon!

Mvh Calle

4 kommentarer:

Anonym sa...

vet hur det är, tror dom flesta känner igen sig.. hur ofta är det inte små pojkarna som fnissar o skattar åt en när man använder mindre vikter än vad dom gör!
sen utförandet, det är tydligen inte så viktigt, o domfrågar sig nog aldrig varför deras resultat uteblir, dock inte skadorna, år efter år...

sköt om dej /macke

Calle sa...

Macke: Har aldrig blivit fnissad åt (vad jag vet), men precis som du säger har man vid allt för många tillfällen stött på detta fenomen.

Men alla väljer själva om man tränar för att få resultat eller ej ;)

Ha det gött / Calle

Anonym sa...

du kanske märker att dom fnissar åt dej nu när dina iPod hörlurar är knäckta ;-)

Calle sa...

Anonym: Ja, vem vet? Kanske en helt ny värld av ljud och intryck som öppnas för mig på gymmet :) Haha