Quick update

Idag har det dessvärre inte blivit någon styrketräning pga en presentation som var tvungen att bli färdig tills i morgon, men det är ingen fara, jag tar det i morgon istället. Har dock hunnit med med cardio istället, så helt inaktiv har jag inte varit...

Dieten fortlöper bra även nu. Visst, jag kan bli lite "light headed" ibland, men det hade jag blivit oavsett dietform på detta låga energiintaget. Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att jag har legat på cirka 1 kg i viktnedgång de senaste 6 veckorna utan att ha tappat någon nämnvärd muskelmassa. Riktigt bra i min bok.

Jag har i princip inte tappat någonting i styrka, utan har tom ökat (!) i vissa övningar. Dock inte i basövningarna, det är ju dessa som räknas. Att hålla styrkeförlusterna under kontroll är en bra indikator på att man inte tappar allt för mycket muskelmassa.





En annan intressant sak som jag har lagt märke till under denna dieten är amoniakdoften.
Under mina tidigare dieter har jag luktat som en kemisk fabrik mot slutet av dieterna, men inte denna gången. Amoniakdoften brukar bero på antingen muskelnedbrytning eller ketosis. Jag gissar på att det har handlat om det första alternativet under mina andra dieter, då ett kolhydratsintag i princip omöjliggör ketos.

Kvällsvikt: 71.6 kg.

Nu är det dags för lite sömn. Har slarvat en del med detta på den senaste tiden, så nu är det skärpning.

 // Calle

4 kommentarer:

Andreaz sa...

Lägsta vikten någonsin va?

Grymt!

Calle sa...

Andreaz: Nja, det beror på hur man ser det. Utan att vara tömd är det min lägsta vikt. Dock äter jag ju inte så mycket kolhydrater vilket gör att jag väger lite mindre.

Brukar väga runt 72 kg fylld :)

// Calle

Anonym sa...

Så du kopplar samman muskelnedbrytning med ammoniakdoft??

KALLLLE

Var i DIN BOK står det? Märkligt....


SECURITAS

Calle sa...

Securitas: Protein innehåller kväve (N) och då protein bryts ner i kroppen bildas metaboliten ammoniak NH3. När metaboliten blir fri måste den transporteras ut ur kroppen.
Detta genom avföring, svettning och annat sekret.

Ett ganska normalt tillstånd för de som dietar hårt med en normal proteinsyntes.

// Calle